Charlie Chaplin

analytická aktivita, vhled do profese
individuální / skupina až 40 osob
kdekoliv
20 minut

Společně sledujeme krátkou ukázku z Chaplinova filmu The Kid z roku 1921

Analytické zadání můžeme vést dvěma směry: 

  • Teatrologická analýza obrací naši pozornost k celkové struktuře díla, zabývá se tím, jak jednotlivé komponenty tvoří celek a jak tento celek vnímáme z pozice publika. To znamená, že sledujeme rytmus scény, líčení postav, masky, kostýmy, pohyby herců*eček, jejich vzájemné vztahy, míru dovednosti herců*eček, stavbu gagu popisem posloupnosti činností.
  • Analýza s akcentem na hereckou akci, taková, kterou potřebujeme, když máme například v podobné scéně záskok, nebo když studujeme takové zadání pro vlastní projekt. To znamená, že sledujeme celkovou mizanscénu (kde stojím, odkud přijdu, kam jdu a co dělám ve vztahu k ostatním), rytmus a tempo, časovou osu akcí.

Otázky k teatrologické analýze:

  • Co je typické pro masku Chaplinovy postavy Tuláka? Zkuste popsat jeho líčení, kostým, fyzickou masku (to, jak se pohybuje, jaké pozice zaujímá atp.). Co z nich dokážete vyčíst o jeho vlastnostech, povaze?
  • Jak se liší líčené masky jednotlivých aktérů scény (Chaplin, děti, bratr, slečna…)? Čí líčení se podobá Chaplinovu, kdo naopak vypadá, že nalíčený vůbec není? Proč tomu tak je? Čemu líčení napomáhá?
  • Jak se liší pohyby aktérů scény? Čí působí plynule, čí naopak sekaně? Proč si myslíte, že jsou mezi nimi rozdíly? 

Otázky k herecké analýze: 

Dobrým nástrojem této analýzy bývají náčrtky a kresby. Například je užitečné si zakreslit půdorys scény a místa akcí. Zkuste si sami takový náčrtek pro postavu Tuláka vytvořit. 

Všimněte si:

  • Kterou rukou bere Tulák cihlu ze sudu a co se s ní stane potom?
  • Kdo rozhoupá vývěsní štít? 
  • Kterou rukou prorazí Chaplinův soupeř zeď a kterou rukou udeří do lampy? 
  • Do kterého okna skočí Chaplin? 

Vyzkoušejte si sami alespoň jednu z cest. Pro teatrologickou analýzu můžete zvolit i jinou ukázku, pro hereckou přípravu si můžete vybrat jinou postavu ve stejné scéně. Dokázali byste tuto situaci sami přehrát, anebo dokonce natočit? 

Filmovými klauny a klaunkami v prvních letech němého filmu většinou byli herci a herečky se zkušeností z vaudevillu, kabaretu, varieté nebo cirkusu. Jejich know-how tedy vycházelo z divadelní zkušenosti. Po krátké době se zase naopak divadelníci*ice inspirovali filmovými postupy. Například Chaplinova maska Tuláka (The Tramp) se stala tak výrazným a univerzálním symbolem, že  se s ní můžeme setkat i v současné divadelní tvorbě. Podle buřinky, knírku, výrazného obočí, velkých kalhot a bot, malého saka a charakteristického pohybu poznají diváci Tuláka během okamžiku.

Cílem aktivity je rozvíjet všímavost, analytické schopnosti, uvědomit si, že analytický nástroj volíme podle toho, co je předmětem analýzy. Důležitým poznatkem může být propojení divadla a divadelních postupů s dalšími médii. 

Něco navíc:

Současným příkladem použití výrazné líčené masky byla inscenace Korespondence V+W Divadla Na zábradlí, kde můžete vidět ikonické líčení Voskovce a Wericha z meziválečného období. 

K přehrání videa je třeba mít platný účet, ale zdarma lze přehrát upoutávku.

https://www.dramox.cz/divadla/19-divadlo-na-zabradli/482-korespondence-vw

Nahoru na start