Příběh a obraz
analýza obrazu, Individuální i skupinová aktivita, skupiny 3-8 osob, 3 minuty na první část, 5-20 minut na druhou část
Prohlédněte si do detailu obraz Sčítání lidu v Betlémě. Přečtěte si přiloženou analýzu, která se zaměřuje na čtení příběhů a situací. Je na vás, jestli text a obraz budete sledovat společně nebo sami, sami si také můžete vybrat v jakém pořadí.
Můžete také požádat, aby si studující četli text nahlas tak, aby jeden*na ze skupiny nahlas četl analýzu obrazu a ostatní na obraze hledali popisované situace.
Pieter Bruegel starší, Sčítání lidu v Betlémě, 1566
Obraz vypráví příběh sídla, do kterého přichází Panna Maria s Josefem, aby byli započítáni do tzv. cenzu, tedy sčítání lidu, které podle Bible nařídil král Herodes v době, kdy měla Panna Maria porodit syna Ježíše.
Oním sídlem by podle biblického podání mělo být město v dnešní Palestině, tehdejší římské provincii Judea. Vidíme však, že malíř zasadil biblický příběh do své současnosti, vlámské vesničky šestnáctého století, a biblické postavy obklopil svými současníky, vesničany, kteří uprostřed dne vykonávají své běžné zimní práce a příchodu svaté rodiny jako by si ani nevšímali.
Na obraze se odehrává velké množství drobných situací a mikropříběhů, proto se zaměříme jen na ty nejvýraznější z nich. V tzv. prvním plánu, v přední části obrazu, vidíme před zaparkovanými vozy se sudy na víno sedět na oslu samotnou Panenku Marii (poznáme ji podle modrého pláště – modrá byla mariánskou barvou už od středověku). Sedí pokojně, nehýbá se, nerozhlíží se okolo a trpělivě čeká, až její manžel Josef nahlásí královským úředníkům svou i její totožnost.
Josefa nevidíme – jak ostatně odpovídá jeho roli v příběhu narození Ježíše Krista, v němž nefiguruje jako otec dítěte, ale pouze jako Mariin manžel a Ježíšův opatrovník. Bude zřejmě skryt někde v chumlu příchozích, kteří se strkají v levé části předního plánu u okénka cenzorů, aby nahlásili sebe a svůj majetek. Vidíme, jak jeden z nich právě vkládá peníze do rukou úředníka. Možná jde o úplatek, ale spíše o pravidelnou dávku, neboť druhý úředník souběžně něco – snad právě odevzdávanou sumu – zapisuje do pokladní knihy.
V levém dolním rohu obrazu nejblíže k divákům se mezitím odehrává zcela jiný, obyčejnější a zároveň krvavější výjev: otec a matka zde právě s pomocí dvou svých dětí podřezávají prase na zabijačku, která byla se zimním obdobím neoddělitelně spojena již v době vzniku obrazu. Scéna je sice na obraze zachycena ve štronzu, ale malíř ji vymaloval s jasným tušením pohybu a nepřehlédnutelnou dramatičností. Nůž v rukou muže se už už dotýká krku zvířete, aby mu v příštím okamžiku prořízl kůži, žena hlavu prasete přidržuje na dřevěné lopatě, aby se nezarývala do sněhu, a děti s neskrývaný zájmem hledí na krvavé divadlo, které možná vidí dnes poprvé.
V pozadí mezitím obyvatelé vesničky konají své každodenní práce a pochůzky: jeden táhne druhého na saních, další opravuje plůtek u domku, dva stavějí dřevěnou boudu, další vede krávu, ještě další se koulují a tak dále a tak podobně. Příběhy desítek životů ožívají na obraze zimní vesničky a množství detailů, které malíř realisticky vymaloval, nám umožňuje si domýšlet jejich osudy a co by se jim stalo v příštích vteřinách a minutách, kdyby se obraz zázrakem (naší fantazie) rozpohyboval.
Cílem aktivity je rozvíjet všímavost k detailu a schopnost pojmenovat zobrazené situace a postavy, které v situacích vidíme.
ŽIVÝ OBRAZ
pro skupinu 3–8 žáků, 5–20 minut
Na základě tématu které zadá pedagog*žka (název literárního díla, jméno hlavního hrdiny, historické období, geografický údaj…) vytvoří skupina obraz situace. Bez předchozí domluvy, improvizovaně, ale postupně jeden po druhém se do obrazu zapojí a pomocí vlastních těl a bez slovního komentáře vytvoří obraz na zadané téma. Poté ve štronzu setrvají, zatímco diváci popisují kdo je kdo a jak obraz vnímají oni. Když diváctvo svoji nanalýzu ukončí, komentují obraz sami aktéři, představí sami kým nebo čím v obraze jsou. Shodnou se vaše skupiny?
Téma může být veřejné, tj. znají je všichni anebo tajné, takže je zadávající sdělí jen skupině která obraz tvoří.
Cílem aktivity je rozvíjení schopnosti podrobné analýzy obrazového/vizuálního materiálu. Můžete se svojí skupinou využít obě aktivity zvlášť a nakonec je propojit a vytvořit, nebo dokonce v situaci rozžít, obrazové segmenty Sčítání lidu. Analýzu můžeme provádět verbálně, ale vlastní tělesný vstup do obrazu a situace může přinést jiný druh chápání a vhledu.