Příběh a pohyb

analýza záznamu, diskuze, kontextová mapa
individuálně / skupina
kdekoliv
30 minut

Pomůcky: vytištěný text Analýza scény „Vepř a pepř“ z baletu Alenka v říši divů

Aktivita seznamuje s principy odborné teatrologické analýzy, vede k rozvoji pozornosti. Videoukázku si společně pusťte třikrát. Před prvním promítáním by studentsvo mělo sledovat děj bez informace, ze kterého díla je ukázka vyňata. Následně zkuste společně odhalit autora i dílo a popsat jeho děj, případně popsat o kterou část se jedná. Během druhého promítání ukázku několikrát zastavte a společně pojmenujte postavy a popište podrobně jejich interakci během výstupu. Následně si přečtěte text věnující se této ukázce - Analýza scény „Vepř a pepř“ z baletu Alenka v říši divů a pusťte si ukázku naposledy. Reflektujte poté svoje divácké pocity. Nakolik jste se v ději orientovali při prvním promítání, kdy jste nevěděli žádné vstupní informace? Jak jste vnímali druhé promítání v momentě, kdy jste tušili odkud kam příběh plyne? Kterých detailů jste si všímali poté, co byl příběh vyprávěný původně jen pohybem, popsán také slovy?  

Ačkoli v některých úsecích scény mají taneční pohyby čistě dekorativní funkci, to znamená, že nic konkrétního nepředstavují, v mnoha momentech vidíme, že baletní figury vyjadřují pohyby a situace z běžného života, například míchání, posouvání něčeho, tělesné vyjádření strachu apod. Takovému tanci, který s určitou mírou realismu představuje momenty z běžného života, říkáme mimetický tanec. Všechny druhy tance jsou do jisté míry mimetické, protože přejímají pohyby, které děláme běžně, avšak právě balet je typický tím, že jeho figury bývají spíše stylizované, „od‐realizované“. V inscenaci Royal Opera House mají realistické prvky učinit představení srozumitelnější dětským divákům, kteří mohou díky známým pohybům a jasně čitelným situacím s dějem lépe „jít“, snáze ho chápat a snadněji se s postavami identifikovat (což je u dětských uměleckých žánrů podstatné).

Analyzovaná scéna Alice’s Adventures in Wonderland z Royal Opera House (VB)

Analogií k proběhlé aktivitě je problematika tzv. připraveného diváka. Když se před návštěvou divadla zajímáme a vyhledáme si co nejvíc infomací k vybrané inscenaci, výrazně zvyšujeme svoji vnímavost k viděnému a slyšenému. Už během našeho diváckého zážitku tak budeme schopni přemýšlet nad zobrazovaným tématem šířeji a ve větších konotacích. Zajímavým tématem k reflexi však mohou být také výhody nepřipraveného diváctví, které naopak může otevírat dveře divákově imaginaci a většímu propojení viděného s tématy diváka. 

Cílem aktivity je vyzkoušet si podrobnou analýzu a díky této zkušenosti si uvědomit, že jako poučený divák (posluchač, pozorovatel, účastník dění, badatel) můžu vidět dál a šířeji než jako nepřipravený a neinformovaný příjemce okolního dění.

Nahoru na start