Projev jako herecký výstup

kontextová mapa, analýza, tvůrčí
skupina
kdekoliv
30 minut

Celý ten příběh, ta láska, touha – skončí tragédií. Proč ale, když pravidla jsme ctili? (Hamlet paroduje) Neplýtvej úsměvy, drahá Ofélie, muž se ti dvořit musí! Měj na paměti dobré mravy a chraň se dojmu, že tys ta, kdo svádí! Ty, milý Hamlete, nepros, když odmítá. Buď muž, ne uslzená baba!

Já svázal jsem si ruce závazkem - ne princ, jen blázen vraha odhalí... Princ, nebo blázen, obojím být nelze! Avšak kdo ví... Možné je, že láska má je pravá. Či snad jen další role, kterou bych chtěl hrát?

Promluvy postav z her Wiiliama Shakespeara pro Theatrum.online napsaly Silvia Divekyiová, Sabina Machačová a Kateřina Jebavá.

V současnosti se již běžně v důvěryhodných médiích konfrontujeme s tím, že se společnost globálně nachází v klimatické krizi. Natáčí se reportáže a píše se jak o velkých přírodních katastrofách ve světě, tak o tuzemských problémech se suchem, s vysycháním vodních ploch apod., které jsou shodně považovány za dopady a důsledky klimatických změn, jejichž příčinou je lidská činnost. Ačkoliv klimatologové, ekologové a environmentalisté upozorňují na vzrůstající globální oteplování vlivem spalování oxidu uhličitého od 70. let 20. století, mainstreamová společnost pomalu přijímá tuto skutečnost jako fakt, s nímž je třeba se konfrontovat a začít zavádět systémová protiopatření, teprve v posledních letech.

Výrazně tomu napomohla aktivistická hnutí, která různými formami na tento celospolečenský problém začala upozorňovat. Velmi výraznou a zásadní osobností se stala švédská středoškolská studentka Greta Thunberg, která se stala ve své době do určité míry symbolem klimatické krize – asi nejvýraznější byla její žlutá pláštěnka, která se objevovala i v různých českých divadelních inscenacích (např. inscenace souboru D’Epog Série, série, série v režii Lucie Repašské nebo inscenace Divadla na Cucky Budoucí lokální hvězda Hochman hraje bývalou globální hvězdu Thunberg v režii Michala Háby). Na její osobní stávky poté navázalo silné aktivistické hnutí středoškolských studentů a studentek Fridays for Future., Ačkoliv se již v současnosti Greta Thunberg v médiích neobjevuje, je nesporné, že v historii klimatické krize představuje určitý milník, a proto bude i předmětem následující analýzy. V ní se na příkladu veřejného působení Grety Thunberg podíváme na to, jak může „herecký projev“ u publika ovlivnit přijetí předávané informace a i přesto, jak je informace závažná, může být paradoxně úplně nepřijata a zpochybněna.

Analýza projevu

Seznamte se kontextem situace a společně se podívejte na video. Pozornost zaměřte na obsah projevu, ale také na to, jakou formou Thunberg projev pronáší:

Greta Thunberg byla v roce 2019 pozvána do New Yorku na summit OSN pro klimatickou akci, jehož heslem bylo „Závod, který můžeme vyhrát, závod, který musíme vyhrát“. V úvodní části vystoupili také tři zástupci mládeže a mezi nimi pronesla svůj projev také Greta Thunberg. Z různých důvodů za něj byla kritizována a v českých médiích vzbudil rozporuplné reakce. Její herecký projev byl natolik výrazný a možná z jisté perspektivy neadekvátní situaci, že média natolik upozorňovala na její výstup a negativně jej hodnotila, že se to stalo argumentem pro devalvaci obsahu jejího projevu.

Greta Thunberg's full speech to world leaders at UN Climate Action Summit

K analýze záznamu a recepce projevu veřejností můžete použít následující otázky:

  • Jak na vás působí mimika, gesta a barva hlasu Grety Thunberg? Co jimi protagonistka nezáměrně sděluje? 
  • Co způsobilo, že se veřejnost více soustředila na formu projevu než na jeho obsah? 
  • Pokuste se zachytit sled emocí Grety Thunberg, které jsou v jejím projevu čitelné. 
  • Jak by asi vyzněla stejná řeč v podání mladé ženy upravené dle konvencí dané kulturní události? 
  • Jak projev hodnotí dvě česká webová média?

Časopis Reflex, 30.9.2019

Klimatický summit OSN byl neúspěšný, uškodila mu i hysterie slečny Grety

Několik měsíců svět s velkou pozorností očekával Klimatický summit OSN, který se uskutečnil v New Yorku 23. září. Jenže k žádnému zásadnímu rozhodnutí na něm nedošlo, jednání připomínalo mlácení prázdné slámy. Ne, že by ochrana přírody a klimatu nebyly důležité, ale vše už bylo řečeno před summitem. Největší pozornost na sebe proto strhlo hysterické vystoupení švédské aktivistky Grety Thunbergové. Její řeč zastínila vše a byla kontraproduktivní. O neúspěchu summitu ale média i politici cudně mlčí.

(https://www.reflex.cz/clanek/komentare/97718/klimaticky-summit-osn-byl-neuspesny-uskodila-mu-i-hysterie-slecny-grety.html)

Komentář Blesku, 25. 9. 2019

Hysterická Greta seřvala politiky. Budou nám vládnout puberťáci?

Jestli až doteď někteří lidé nevěděli, co si o Gretě vlastně myslet, po jejím projevu se možná přidají k těm, co globální oteplování radši ignorují. Thunbergová totiž v New Yorku předvedla, jak to vypadá, když se z vážné pozemské věci stane fanatické náboženství, které ještě naneštěstí šíří pubertální spasitelka. A mimochodem: v řešení klimatických změn jde samozřejmě v první řadě o peníze, protože útlum některých ekonomických aktivit přispívajících k oteplování planety připraví nemálo lidí o živobytí. Ale vysvětlujte to šestnáctileté Švédce žijící ve skandinávském blahobytu, které zatím k životu stačí kapesné od rodičů.

(https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-komentare/620186/komentar-hystericka-greta-servala-politiky-budou-nam-vladnout-pubertaci.html

Cílem aktivity je analyzovat předkládaný veřejný projev Grety Thunbergové a definovat jeho funkční i nefunkční aspekty.

Forma a obsah

Rozdejte nebo vylosujte kartičky s konkrétní cílovou skupinou:

  • Děti v první třídě
  • Spolužáci ve třídě
  • Lidé na vánočních trzích
  • Senioři v domově důchodců nebo vaše babička a dědeček
  • Členové školního parlamentu vaší školy

Ve skupině přemýšlejte a naplánujte, jaké prostředky bude vhodné zvolit, aby cílová skupina pochopila obsah sdělení Grety Thunberg a poselství Klimatického summitu OSN ze září 2019. Zaměřte se jak na textový obsah, tak na jeho formu a strukturu. Projev si vyzkoušejte, říkejte jej nahlas jako herecký monolog. Ve skupině spolupracujte na tom, abyste nalezli a vyzkoušeli vhodnou formu interpretace hereckými prostředky, a přitom si zachovali autenticitu, tzn. osobní vztah ke sdělení: vnímejte, jak recepci ovlivní právě tyto prvky herecké práce: 

  • v jaké pozici text sdělujete – je lepší sedět nebo stát? 
  • gestikulace – jakou míru gestického doprovodu sdělení potřebuje a jakou unese?
  • mimika – co váš obličej? Jaký má výraz a jak působí na posluchače? 
  • Tempo a rytmus promluvy – jak vám může pomoct, pokud si projev rozčleníte a budete vědomě pracovat s rytmem a tempem promluvy.
  • Barva, intenzita a hlasová poloha – jak ovlivní cílová skupina vaši práci s hlasem? Máte ve skupině osobu, jejíž barva hlasu a hlasový projev bude pro konkrétní cílovou skupinu nejlépe fungovat?

Sdělení ve stručnosti:

Textový blok
Obsah pouze pro přihlášené pedagogy.

Cílem aktivity je vyzkoušet si vytvořit takový projev, který bude funkčně pracovat se všemi prostředky mezilidské komunikace a nemine se s komunikačním kanálem zvolené cílové skupiny.  

Zamyslete se společně nad tím, jak na vás působí veřejný projev jiné konkrétní politické osobnosti.

Nahoru na start