Televizní dramaturgie
Práci TV dramaturga/yně si můžeme ukázat na příkladu jednoho z dílů pravidelného pořadu Dobré ráno, který vysílá od roku 1998 každý den Česká televize, s názvem „Women power“ (vysílán 12. prosince 2022).
Všechny díly pořadu mají pravidelnou strukturu, v níž se střídají reportáže a rozhovory spadající do tematických kategorií Rady a recepty, Zdraví, Životní styl, Společnost, případně Česká společnost a Rozhovory. Tyto kategorie dramaturgyně ostravského studia ČT, které díl vysílalo, nechaly naplnit informacemi týkajícími se vesměs právě hlavního tématu dílu, silných, odvážných či jinak zajímavých a výjimečných žen.
V pořadu zazní například rozhovor s první českou profesionální hasičkou a s první policejní pilotkou, dále také se sociologem, který v pořadu představil pojem feminismus či s vedoucí Intervenčního centra Havířov o domácím násilí, v pravidelné anketě pořadu se pak moderátoři diváků a divaček ptají, která žena je pro ně hrdinkou a proč.
Vidíme tedy, že pod taktovkou hlavní dramaturgyně Lindy Bendové a dramaturgů a scénáristů Pavla Janošce, Jany Černé Novákové a Pavlíny Válkové byly některé části dílu „Women power“ naplněné obsahem, který se vztahoval k tématu silných žen i toho, co může ženy omezovat a trápit. Zároveň jiné části pořadu, například Počasí nebo Zprávy, zůstaly ze své podstaty tímto ústředním tématem nedotčené a ještě další sledovaly další dramaturgický záměr dílu související s blížícími se Vánocemi (např. Jedlé dárky nebo Nákup a údržba šperků).
Práci TV dramaturga*yně si můžeme ukázat na příkladu jednoho z dílů pravidelného pořadu Dobré ráno, který vysílá od roku 1998 Česká televize, s názvem „Women power“ (vysílán 12. prosince 2022).
Celý díl můžete zhlédnout na webu ČT
Všechny díly pořadu mají pravidelnou strukturu, v níž se střídají reportáže a rozhovory, spadající do tematických kategorií Rady a recepty, Zdraví, Životní styl, Společnost, případně Česká společnost a Rozhovory. Tyto kategorie dramaturgyně ostravského studia ČT, které díl vysílalo, nechaly naplnit informacemi týkajícími se vesměs právě hlavního tématu dílu, silných, odvážných či jinak zajímavých a výjimečných žen.
V pořadu zazní například rozhovor s první českou profesionální hasičkou a s první policejní pilotkou, dále také se sociologem, který v pořadu představil pojem feminismus, či s vedoucí Intervenčního centra Havířov o domácím násilí. V pravidelné anketě pořadu se pak moderátoři diváků a divaček ptají, která žena je pro ně hrdinkou a proč.
Vidíme tedy, že pod taktovkou hlavní dramaturgyně Lindy Bendové a dramaturgů a scénáristů Pavla Janošce, Jany Černé Novákové a Pavlíny Válkové byly některé části dílu „Women power“ naplněné obsahem, který se vztahoval k tématu silných žen i toho, co může ženy omezovat a trápit. Zároveň jiné části pořadu, například Počasí nebo Zprávy, zůstaly ze své podstaty tímto ústředním tématem nedotčené a ještě další sledovaly další dramaturgický záměr dílu související s blížícími se Vánocemi (např. reportáže „Jedlé dárky“ nebo „Nákup a údržba šperků“).
Cílem aktivity je upozornit na způsob práce s informacemi a sdělením v médiích. Jaké divadelní postupy vidíte v práci televizního dramaturga*yně? Kdo jsou hlavní postavy tohoto konkrétního pořadu a proč?